Google Analytics 4 (GA4)

Google Analytics heeft een nieuwe grote update gekregen namelijk, Google Analytics 4 (GA4). Google was al langer aan het testen met een property Web + App. Vanaf nu maakt Google deze beta als standaard property onder de naam GA4. Google Analytics 4 is een event-driven datamodel en maakt het gemakkelijker cross-platform te meten en herkent belangrijke gebeurtenissen door middel van Machine Learning. De huidige versie van Google Analytics is Universal Analytics (UA). Waarom Google voor de naam GA4 heeft gekozen is onduidelijk aangezien er geen GA1, GA2 of GA3 zijn. 

Verschil Universal Analytics en Google Analytics 4

Het grootste verschil tussen de huidige analytics en GA4 zit in de manier waarop Analytics de website meet. GA4 werkt met het event-driven data model. Universal Analytics meet altijd via sessies, gekoppeld aan gebruikers data. Zo worden gebeurtenissen als paginaweergaven, downloads en aankopen gekoppeld aan gebruikersinformatie zoals leeftijd, geslacht, bron/medium en locatie. Deze manier werkt voor veel websites nog prima. Maar met steeds meer opkomende apps en onepage-sites is het bijhouden van sessies en paginaweergaven niet meer de beste manier om bezoekerservaringen te beoordelen. Daarom worden bij GA4 de sessies en paginaweergaven los van elkaar gekoppeld. In plaats daarvan meet Google een serie van events, waarbij elk event via parameters extra informatie doorgeeft. Zo wordt automatisch de scroll-diepte, videoweergaven, downloads en meer factoren gemeten. Hierbij komt de nadruk meer te liggen op waardevolle bezoeken en interacties. 

Gebeurtenissen in Google Analytics 4

Gebeurtenissen zijn binnen GA4 een stuk belangrijker. Door de machine learning van GA4 worden gebeurtenissen automatisch herkent. Op basis van het gebruik van de website van gebruikers en de achterliggende parameter informatie ziet Google welke gebeurtenissen waardevol zijn. Google herkent wanneer een formulier een aantal keer ingevuld is, dat dit een belangrijk event is. Al dit soort potentiële conversies worden verzameld en je kunt zelf eenvoudig een gebeurtenis inschakelen om als conversie door te meten. 

Wat zal er nog veranderen?

Google Analytics 4 is pas net gelanceerd en is nog niet ‘af’. Er missen nu nog handige functionaliteiten die in UA wel beschikbaar zijn, zoals losse filters en weergaven en is de implementatie van E-Commerce nog erg ongebruiksvriendelijk. Google geeft geen inzicht in waar ze nog mee bezig zijn en wat geschrapt gaat worden. Er is wel te verwachten dat er nog meer beschikbaar zal komen. 

TIP: Zet je account zo snel mogelijk over

Google Analytics meet de gebruikersdata op een andere manier dan voorheen. Vandaar dat bij het opzetten van een GA4 property de data vanaf het begin af aan opgebouwd moet worden. Je kunt dus niet de data die je over de afgelopen jaren hebt verzameld meenemen naar GA4. Vandaar dat het belangrijk is om zo snel mogelijk GA4 op te zetten, zodat je in ieder geval data meet.

Wanneer gaat UA over naar GA4? 

Over een tijdje zal Universal Analytics helemaal vervangen worden voor GA4. Wanneer dit gaat gebeuren is erg onduidelijk. Zo staat er in sommige bronnen pas over drie jaar, maar in andere bronnen al in 2021. We verwachten dat Google alle nieuwe updates alleen in GA4 zal implementeren en zo UA steeds minder bruikbaar zal worden. 

Lees hier een stappenplan hoe je GA4 opzet. 

Contact

Meer weten over hoe wij jou kunnen helpen met het opzetten van een Google Analytics 4 property? Neem contact met ons op en daag ons uit.

Contactformulier

Nuttige tips ontvangen

Vul je naam en e-mailadres in en ga voor meer conversies!

Kristen Bos |

Kristen is niet alleen een kei in het optimaliseren van je Google Ads account, ook is ze onze SEO specialist. Content schrijven, social media kanalen bijhouden of strategisch meedenken? Dan ben je bij Kristen aan het juiste adres.
Lees meer van Kristen Bos