Meer conversies via je website: 5 tips!

Conversies verhogen is een belangrijk en continu proces. Dit omdat hogere conversieratio’s zorgen voor meer verkopen en verlaging in kosten per lead of verkoop. Heb jij de bezoekers al op je website gekregen, maar wil je dat deze ook gaan converteren? Met deze 5 tips helpen wij je op weg!

Wat is een conversie?

Een conversie is een “gesteld doel” op je website zoals een inschrijving op je nieuwsbrief of een harde verkoop. Van alle bezoekers op je website is er een percentage wat ook daadwerkelijk dit gestelde doel vervult. Hoe hoger dit percentage is des te meer klanten er worden binnengehaald via de website. Hoe goed een website converteert is afhankelijk van erg veel aspecten. In dit artikel geven wij je alvast een aantal tips.

Heb je goede aanvullingen op onze tips? Schroom niet en laat het ons weten. Wij voegen dit dan uiteraard toe.

TIP 1: Zorg dat de website technisch optimaal in orde is!

Misschien een open deur, maar een website die niet goed functioneert, of dode links bevat kan behoorlijke frustraties opleveren bij de bezoekers, wat uiteindelijk leidt tot vertrek. Wanneer je een goede responsive website hebt, biedt je ook een goede ervaring op zowel smartphone, tablet als desktop/laptop. Hetzelfde geldt voor de snelheid van de website. Het voorkomen van technische mankementen, kan je website conversie verhogen! Een tool die je hierbij kan helpen is ‘PageSpeed Insights’ van Google.

schermafbeelding-2016-12-08-om-15-27-32

TIP 2: 7 seconds of FAME!

Binnen zeven seconde bepaalt een bezoeker of de website relevant is en of het een oplossing biedt voor zijn of haar probleem. In die eerste seconden probeert een bezoeker onbewust antwoord te krijgen op een aantal vragen. Vragen die de bezoeker langsgaat zijn bijvoorbeeld: Wat is het aanbod? Waar bent je uniek in? In welk segment zit je? Binnen die paar seconde wil je dus communiceren waar je voor staat en wat je te bieden hebt. Je wilt dus een landingspagina waar in een oogopslag te zien is wat je doet en waar je voor staat. Belangrijk is dus dat je de bezoeker direct een oplossing voor zijn of haar probleem biedt! Zorg dat de bezoeker niet vastloopt en leidt ze naar het gestelde doel, dit kan bijvoorbeeld door een conversie-button. Hier komen we bij TIP 4 op terug.

TIP 3: Trek je bezoekers mee in je verhaal

Stel dat je een lange tekst achter elkaar op een vel papier zet. Hoeveel mensen zijn bereid om dit lezen? De presentatie van je verhaal is belangrijk om ervoor te zorgen dat mensen dit ook willen lezen. Gebruik daarom afbeeldingen, titels, quotes, grafieken en andere opvallende elementen. De opbouw van je content is dus cruciaal. Natuurlijk is wat je vertelt belangrijk, de presentatie ervan is alleen nog belangrijker. Zorg dus voor killer content wat de bezoeker interessant vindt om te lezen.

TIP 4: Breng je bezoekers in beweging!

Een contactpagina alleen is niet afdoende om de bezoeker aan te sporen tot actie. Het aantal reacties neemt enorm toe als je de website voorziet van duidelijke call-to-actions. Een call-to-action (CTA) is een actie die je vraagt van jouw websitebezoeker. Maak het je bezoekers zo gemakkelijk mogelijk en zorg voor duidelijke onderscheidende acties. Zorg voor een opvallende kleur van je CTA button, een echte eye-catcher! De meest gebruikte kleuren die zorgen voor een hoge conversies zijn: Oranje, Blauw, Groen en Rood.

schermafbeelding-2016-12-08-om-15-48-34

TIP 5: Testen en nogmaals testen!

Om de conversies te optimaliseren is het belangrijk om de website te testen. Natuurlijk zoals bij tip 1 al aangegeven; het testen van alle linkjes en de snelheid van de website. Maar ook welke teksten, kopjes, kleuren en CTA’s het beste converteren. Werkt een blauwe call-to-action button bijvoorbeeld beter dan de groene? Hier kunnen A/B testen de uitkomst bieden. A/B-testing of multivariate testing wordt gebruikt om uit twee of meer ontwerpen de beste variant te kiezen. Je kunt hiermee de hypotheses testen en conversies aantoonbaar verbeteren. Het testen is een continu proces, er staat je niets in de weg om de conversies steeds verder te verhogen en je site te fine-tunen. En dat is precies wat je gaat doen, toch?

schermafbeelding-2016-12-08-om-15-17-02

Conclusie: Optimaliseer de website voor meer conversies

Om meer conversies te behalen dien je dus continu de website te optimaliseren. Door onder andere deze 5 tips kan er structureel gewerkt worden aan het optimaliseren van je website.

Heb je hulp nodig bij het optimaliseren of wil je tips om meer bezoekers naar je website te trekken? Kom met ons in contact en ga voor meer conversies!

 

Nuttige tips ontvangen

Vul je naam en e-mailadres in en ga voor meer conversies!

Margreet Bakema |

Margreet helpt jou je online vindbaarheid te verhogen met hoge posities in Google en het bereiken van een relevant publiek via social media. Ze helpt jou je doelen te bereiken!
Lees meer van Margreet Bakema