SEO stappenplan (+3 tips)

Inleiding

In dit artikel vind je een aantal belangrijke punten die als leidraad gebruikt kunnen worden voor het schrijven en optimaliseren van SEO teksten. Dit SEO stappenplan kan voor zowel algemene pagina’s als blog pagina’s gebruikt worden. 

1. Zoektermen

Voordat je een webpagina gaat optimaliseren voor een zoekterm, is het handig om te weten of er wel wordt gezocht op die term. Als je een schoenenzaak hebt in Groningen, wil je waarschijnlijk gevonden worden op “Schoenenzaak Groningen”. Het kan zijn dat mensen veel meer zoeken naar “Schoenenwinkel Groningen”. Daar kun je de zoektermen op aanpassen.

1.1 Zoekwoordplanner

Met de Zoekwoordplanner van Google Ads kun je nieuwe zoekwoorden voor je campagnes in het zoekwoord netwerk zoeken die relevant zijn voor je producten, services en doelgroepen. De Zoekwoordplanner biedt historische statistische gegevens zoals zoek volumegegevens voor deze zoekwoorden, zodat je kunt besluiten of je ze wilt toevoegen aan je campagnes.

2. Zoekterm in de URL

De URL is het adres van een specifieke pagina van je website. Voor Google is het belangrijk dat de zoekterm waarop je gevonden wilt worden in die URL staat. Als wij zelf gevonden zouden willen worden op de term “online marketing”, zouden we een pagina kunnen aanmaken met het adres www.conversies.nl/onlinemarketing.

Het is niet de bedoeling dat de URL vol staat met specifieke zoektermen. Dit werkt zelfs tegenovergesteld bij Google. 

Conclusie: www.conversies.nl/onlinemarketing-groningen is prima, maar www.conversies.nl/onlinemarketing-groningen-onlinemarketing-friesland-onlinemarketing-nederland werkt niet. 

3. Page title

De  ‘page title’ staat niet in de tekst van de webpagina zelf. Je ziet de page title wel op twee andere plaatsen terugkeren:

  1. In de bovenste rand van je internetbrowser 
  1. Kopregel in de tekst die Google weergeeft als jouw pagina wordt gevonden
Kopregel voorbeeld

4. De meta tag description

Bij de zoekresultaten in Google zie je per pagina een titel, url en korte omschrijving. De meta-omschrijving is de korte omschrijving en je kunt hem zelf opgeven (maximaal 155 tekens). Komt de omschrijving overeen met de inhoud van de pagina, dan nemen zoekmachines hem in 90% van de gevallen over.

Tips: 

  • Zorg ervoor dat altijd het zoekwoord in de meta omschrijving aanwezig is
  • Schrijf de meta omschrijving zo dat er een CTA (call to action) in zit zodat mensen graag naar de website willen gaan
  • Benoem je brandname. Zo weten mensen om welke website het gaat in combinatie met het aanbod. 

Je kunt in je CMS een meta-omschrijving opgeven. Meestal zie je een extra veld genaamd meta-description, meta-omschrijving of gewoon omschrijving.

Tip: MozBar

Met de MozBar kun je zelf controleren of zoekmachines je omschrijving ook zien. Dit zijn de stappen:

1. Installeer de plugin voor Firefox of Chrome

2. Herstart de browser

3. Activeer de MozBar met de blauwe M (soms moet je 2 of 3 keer klikken)

4. Klik op het icoon van de pagina met loep

MozBar voorbeeld

Je ziet nu onder andere welke titel en omschrijving zoekmachines uit de broncode halen. Is het veld leeg? Dan ontbreekt de meta-omschrijving.

5. (tussen) koppen op de pagina

In elke tekst is het belangrijk om gebruik te maken van koppen en tussenkoppen. Het maakt het ‘scannen’ van de tekst makkelijker en mensen vinden daardoor sneller de informatie die ze zoeken. Het is belangrijk dat je je zoektermen laat terugkeren in de koppen en tussenkoppen van je webpagina.

Google ziet tekst alleen als een (tussen)kop als die is voorzien van een bepaalde HTML-code, de zogeheten heading tag. Er zijn zes heading tags, H1 tot en met H6.

6. Zoekterm door je hele pagina

De zoekterm waarvoor je een pagina optimaliseert moet ook in de gewone tekst van je pagina voorkomen. Google heeft geen duidelijke richtlijn voor het aantal keren dat je zoekterm voor moet komen in de tekst, maar er zijn wel wat aandachtspunten.

  • Gebruik de zoekterm relatief wat meer in de eerste 100 woorden van je pagina.
  • Hetzelfde geldt voor het opnemen van zoektermen in opsommingen (bullet-lijstjes).
  • Overdrijf het niet

7. Tekst/artikel Lengte

Hoe lang een SEO-tekst moet zijn hangt af van het type pagina. Hanteer de volgende richtlijnen:

  • Tekst bovenaan categoriepagina’s: 50-150 woorden
  • Tekst onderaan categoriepagina’s: 300-1000 woorden. Of de tekst 300 of 1000 woorden lang moet zijn is afhankelijk van de categorie waarvoor je de tekst schrijft. Gaat het om een complex product, zoals een roeitrainer? Dan zal de tekst langer zijn, dan wanneer het om een jurk pagina gaat. Je wilt de consument namelijk altijd genoeg informatie geven om de juiste keuze te maken.
  • Productdetailpagina’s: 50-150 woorden

Tip:

  • Ga vooral niet het aantal woorden als leidraad nemen maar richt je op de inhoud. Google houdt niet van wollige teksten met veel herhaling. Het algoritme van Google herkent inmiddels waar teksten over gaan en heeft ook minder woorden nodig om te bepalen waar de tekst over gaat.

8. Afbeeldingen bij zoekmachine-optimalisatie

Het optimaliseren van webpagina’s voor de zoekmachines is ook een kwestie van details en één van die details is de manier waarop afbeeldingen in de pagina plaatst. Geef de afbeelding een relevante naam en zorg ervoor dat de pagina, ondanks de afbeeldingen, nog steeds leesbaar is. 

8.1 Alt-tekst van afbeeldingen

De alt-tekst (alternatieve tekst) is een attribuut dat is toegevoegd aan een afbeelding tag in HTML. Deze tekst wordt weergegeven als de afbeelding niet kan worden weergegeven en helpt daarnaast de zoekmachines om de afbeelding te begrijpen. De alt-tekst vertelt de zoekmachine waar de afbeelding over gaat.

8.2 Titel van afbeeldingen

De titel (ook wel “title tag”) is ook een attribuut dat wordt toegevoegd aan een afbeelding tag in HTML. Dit geeft jou de mogelijkheid om een titel mee te geven aan de afbeelding. Deze titel wordt weergegeven als jouw afbeelding ook wordt weergegeven. Wanneer je met je muis over de afbeelding gaat, zal deze tekst verschijnen.

9. Interne en externe link building

9.1 Intern

Neem in de linktekst de zoekterm op die belangrijk is voor de pagina waar je naartoe linkt. Dus niet ”Klik hier voor meer informatie”, maar bijvoorbeeld ”Meer over onze online marketing”.

9.2 Extern

Als veel andere websites naar een pagina op jouw website linken, concludeert Google dat dat een belangrijke pagina is en zal die pagina hoger scoren. Het verzamelen van links op andere websites is dan ook een goede strategie om pagina’s van je website hoger te laten ranken. Dit kost echter veel tijd. 

10. Doorklikken

Geef mensen een reden om door te klikken wanneer ze op een pagina komen en zorg ervoor dat er duidelijk staat hoe ze contact met je op kunnen nemen. Zorg dat er op elke pagina weer iets interessants staat waar mensen daarna weer op kunnen klikken. Elke pagina moet op die manier een bepaalde trigger/teaser bevatten. 

3 extra SEO tips

Tip 1: doe zoekwoordonderzoek 

Een zoekwoordonderzoek vormt de basis van goede SEO-teksten. Door een zoekwoordonderzoek weet je op welke zoekwoorden zoekvolume is en kun je prioriteiten stellen. In de handleiding hebben wij het al gehad over de zoekwoordplanner van Google Ads. Naast deze tool is Google Search Console ook een hele mooie toevoeging. In Google Search Console vind je op welke zoekwoorden je momenteel wordt vertoond, hierdoor kan je dus gemakkelijk en snel verbeterkansen spotten. 

Tip 2: bepaal op welke zoekwoorden je gevonden wil worden

Op basis van het zoekwoordonderzoek bepaal je per pagina op welke zoekwoorden je gevonden wil worden. Maak onderscheid tussen categorie- en filter pagina’s. Met categoriepagina’s speel je in op generieke zoekopdrachten van potentiële klanten. Generieke zoektermen bevatten vaak hoge zoekvolumes.

Tip 3: snelheid van de website

Pagespeed

Ook de snelheid van de website is erg belangrijk om een goede positie binnen Google te veroveren (voor zowel SEO als SEA). We hebben we snelheid van de website gemeten via de pagespeed tool van Google. De details zijn via deze link in te zien. Dit kun je zelf ook doen voor specifieke pagina’s. Via bovenstaande link vind je gegevens hoe je de snelheid kan verbeteren. 

Desktop snelheid

Pagespeed desktop snelheid

Contact opnemen

Na het lezen van het SEO stappenplan nog vragen? Of wil jij weten hoe wij kunnen bijdragen aan jouw SEO resultaten? Neem dan contact met ons op.

Nuttige tips ontvangen

Vul je naam en e-mailadres in en ga voor meer conversies!

Kristen Bos |

Kristen is niet alleen een kei in het optimaliseren van je Google Ads account, ook is ze onze SEO specialist. Content schrijven, social media kanalen bijhouden of strategisch meedenken? Dan ben je bij Kristen aan het juiste adres.
Lees meer van Kristen Bos