Adverteren op Pinterest: dit moet je weten

Sinds Q2 2019 is het mogelijk om op Pinterest te adverteren in Nederland. Het platform is enorm populair onder kook- en bakliefhebbers, (hobby)interieurstylisten en DIY (do-it-yourself). Maar ook voor het vinden van memes, leuke plaatsjes of zelfs het plannen van een vakantie kun je terecht op Pinterest.

Het dagelijks gebruik van Pinterest is dit jaar met 25% gestegen.

Ik ben al jaren fan van Pinterest en als online marketeer werd ik wel warm van binnen toen Pinterest Ads eindelijke beschikbaar werd in Nederland. Voor een aantal klanten van Conversies.nl heb ik Pinterest campagnes mogen draaien. In dit blog deel ik mijn ervaringen met Pinterest Ads en een aantal tips voor een succesvolle campagne.

Achter de schermen

Het adverteren op Pinterest is een samensmelting van hoe we binnen Facebook en Google adverteren. In je campagne-opzet bepaal je aan welke demografische eigenschappen en interesses de mensen binnen jouw doelgroep moeten voldoen (zoals op de standaard doelgroepen binnen Facebook), maar ook geef je keywords (zoals binnen Google) mee. Hierdoor worden push en pull marketing binnen één platform gecombineerd. Dat Pinterest Ads een combinatie van Google en Facebook Ads lijkt, blijkt niet alleen in de set-up, maar ook in de resultaten. Je kunt namelijk de prestaties van zowel doelgroepen als de keywords kunnen inzien.

Onze ervaringen

De setup van een campagne in Pinterest is vrij simpel, zeker als je al ervaring hebt met Facebook of Google Ads. Wat ik nog wel met je wil delen zijn een aantal ervaringen en handigheidjes.

Tips voor een goede campagne set-up 

Wil je een campagne draaien, let dan op de volgende zaken:

  1. Implementeer die tag! Hiermee meet je wat je investeringen waard zijn en worden je doelgroepen unieker en specifieker.
  2. Het algoritme voor conversie-campagnes is nog niet optimaal. In sommige gevallen zien we betere resultaten wanneer we het campagnedoel op klikken sturen, dan op conversies.
  3. Vermijd commerciële uitingen en call-to-action (CTA’s), zoals ‘Klik verder’ of ‘Bekijk meer’ in de pins. Dit wordt namelijk afgekeurd door Pinterest.
  4. Let op de tijdzone wanneer je planning instelt zodat de campagne gaat lopen wanneer jij wilt.
  5. Voer je zoekwoorden in het Nederlands en in het Engels in (vroege Pinterest gebruikers zoeken nog in het Engels).
  6. Laat je campagne minimaal 7 dagen lopen (conversie-campagnes 14 dagen) voordat je de campagne beoordeelt. Pas dan heb je voldoende data om te optimaliseren.
  7. Heb je een aantal campagnes gedraaid? Analyseer dan je pins en doelgroepen in Pinterest Analytics. Dit biedt inspiratie voor toekomstige campagnes.

Pinterest heeft 3,5 miljoen Nederlandse gebruikers, waarvan 70% vrouw.

Bonus tips

Zie je leuke resultaten in je Pinterest campagnes? Dan is het de moeite waard om ook serieus naar je organische pins te kijken en om je website goed in te richten. Begin met het volgende:

  1. Zorg dat de Alt tekst op je website is gevuld met een aantal relevante keywords.
  2. Gebruik ook keywords in je profiel en in de titels van je borden.
  3. Check ook eens wat mensen van jouw website pinnen om te bepalen of je de juiste pins inzet (organisch en betaald). Dit kan via https://nl.pinterest.com/source/[jouwwebsite]
  4. Zijn jouw producten geschikt voor Rich Pins? Stel dat dan in!

Wij zijn fan!

We zien leuke resultaten van Pinterest. De klikken zijn in veel gevallen goedkoper dan op Facebook. Daarnaast heeft Pinterest het bijkomende voordeel dat wanneer de campagne is afgelopen, de pin nog wel bestaat in het netwerk. Dus zelfs nadat de campagne is afgelopen, zie je nog resultaten binnenkomen. 

Meer weten of wil je ook aan de slag met Pinterest Ads? Ik denk graag met je mee. Neem contact op.

Nuttige tips ontvangen

Vul je naam en e-mailadres in en ga voor meer conversies!

Lisa van der Veeke |

Lisa heeft is een ervaren allround marketeer, en zorgt voor meer conversies vanuit elk mogelijk online medium. Ze zet zich onder anderen in voor ijzersterke social media advertising en search advertising.
Lees meer van Lisa van der Veeke