Facebook adverteren? AVG en Custom Audiences

Privacy is op het moment actueler dan ooit; een maand geleden mochten we stemmen voor -├ęn tegen- de wet op inlichtingen en veiligheidsdiensten. Over een maand gaat de GDPR (AVG) van kracht. Facebook werkt braaf aan het updaten van haar privacy instellingen, maar heeft ondertussen last van het Cambridge Analytica schandaal en het Bye bye Facebook pleidooi van Arjen Lubach.

Die twee even buiten beschouwing, laten we eens kijken naar wat er verandert voor ons als marketeers en bedrijfseigenaren. Nu heeft Facebook een uitgebreid stuk geschreven over jouw rechten en plichten van adverteerders als het gaat om Custom Audiences.
Geen zin om alles door te lezen? Wij geven je een overzicht.

Het gebruik van Custom Audiences

De updates die Facebook doet zijn met name van toepassing op Custom Audiences. Dit zijn doelgroepen die worden samengesteld op basis van:

  • Wat mensen op jouw website doen
  • Wat mensen op jouw Facebook pagina doen
  • Lijsten die je uploadt naar Facebook

Veranderingen

Er zijn talloze kleine veranderingen in het beleid van Facebook. De meeste zijn voor ons niet meer dan normaal en passen we ze altijd al toe. Een aantal veranderingen zijn groter en beter zichtbaar.

Doelgroepgrootte

Je kunt sinds kort niet meer de grootte van de doelgroepen inzien. Door verschillende selecties en uitsluitingen in campagnes toe te voegen zou je kunnen achterhalen welke personen in de doelgroep zit en dat schendt hun privacy. Dit maakt het plannen van je campagnes een stukje ingewikkelder. Je kunt nu bijvoorbeeld vooraf geen doelgroepgrootte-onderzoek meer doen en niet meer inschatten hoeveel budget je nodig hebt om de gehele doelgroep te bereiken. Nu we de grootte van de doelgroep niet meer kunnen inzien moeten we gedurende de campagne op basis van frequentie het budget bepalen.

Toestemming

Naast dat Facebook er vanuit gaat dat jij op een verantwoordelijke manier je doelgroep-data verzameld vragen ze hier expliciet om bij het gebruik van klantenlijsten. Wanneer je gebruik maakt van doelgroepen op basis van klantenlijsten (of gekoppeld aan je CRM systeem) dan moet je nu bevestigen dat deze mensen toestemming hebben gegeven om deze gegevens te gebruiken voor advertentie targeting. Dit is een extra stap die Facebook beschermt tegen schending van de GDPR.

Toestemming intrekken

Onderdeel van de GDPR is dat je doelgroep controle heeft over welke advertenties zij zien en dat ze hun toestemming moeten kunnen intrekken. Dit geldt niet alleen voor websitebezoekers die je in een Website Custom Audience opvangt, maar ook voor mensen in de e-mail lijst die je 7 maanden geleden hebt ge├╝pload. Vergeet dit niet om het moment dat een klant vraagt uit je systeem verwijderd te worden.

Betere campagnes

Bovenstaande zaken moet je als adverteerder natuurlijk al op orde hebben om het moment dat je de contactgegevens van klanten verzamelt. Volgens ons is dit niet meer dan normaal en zal dit ons helpen om betere campagnes te voeren. Men kan het namelijk aangeven als ze niet geïnteresseerd zijn in een bepaalde advertenties. Ja, waardevolle retargeting doelgroepen worden kleiner. Maar de mensen die overblijven staan wel open voor de advertenties: relevanter, minder kosten en een hogere ROI.

Meer weten?

Heb je meer vragen over privacy of een algemene advertising vraag? Wij geven antwoord. Neem gerust contact met ons op!

Nuttige tips ontvangen

Vul je naam en e-mailadres in en ga voor meer conversies!

Lisa van der Veeke |

Lisa heeft als ervaren marketeer veel kennis van social media advertising. Daarmee zorgt ze voor meer conversies vanuit elk mogelijk social medium.
Lees meer van Lisa van der Veeke