Social media afmetingen

Ben jij bezig met jouw online marketing? Dan kunnen social advertenties uiteraard niet ontbreken! Bij Conversies.nl ben je aan het juiste adres voor jouw social campagnes. Eerder schreven we over de formaten binnen Google Ads. Maar welk formaat heb je nodig voor welk social platform? Wij vertellen je er alles over in deze blog. 

Facebook formaten

Facebook staat op de tweede plek van de meest bezochte websites in 2020. Daarbij is het een van de apps met maandelijks de meeste actieve gebruikers. Vandaar dat dit platform niet mag ontbreken in jouw social media strategie. Met het adverteren op Facebook bereik je jouw doelgroep terwijl ze via de Facebook app of browser op hun Facebook account zitten. 

  • Linkad: 1200 x 1200 pixels (1:1) of 1080 x 1080 pixels
  • Stories: 1080 x 1920 pixels
  • Video: 1200 x 675 pixels
  • Carrousel: 1080 x 1080 pixels, max. 10 afbeeldingen

Tips voor het adverteren op Facebook

  • Experimenteer met verschillende beelden. Facebook zal de best presterende uitleveren
  • Maak van een statische afbeelding een diavoorstelling (korte video)
  • Less is more: doorgaans geldt, hoe minder tekst hoe beter de advertentie presteert.
  • <20% tekst op de afbeelding (inclusief logo). 

Linkedin formaten

LinkedIn wordt voornamelijk ingezet om de zakelijke doelgroep te bereiken. Het voordeel van het adverteren op LinkedIn is dat je vrij specifiek kan targeten op bijvoorbeeld: bedrijfsbranche, grootte of zelfs op functietitel. LinkedIn biedt veel verschillende advertentietypen zoals: gesponsorde content of berichten, tekstadvertenties, inMail of zelfs dynamische advertenties. 

  • Linkad vierkant: 1080 x 1080 pixels
  • Linkad horizontaal: 1200 x 627 pixels
  • Carrousel: 1080 x 1080 pixels
  • Stories: 1080 x 1920 pixels

Tips voor het adverteren op LinkedIn

  • Zorg ervoor dat jouw logo duidelijk in beeld is. 
  • Gebruik verschillende advertenties en test welke plaatsing het beste voor jouw doelgroep werkt.
  • Installeer de LinkedIn Insight Tag voor een optimale conversie meting en remarketing. Benieuwd hoe? Lees meer over de LinkedIn Insight Tag installeren via GTM (Mits je cookiestatement hierop aangepast is).

Stories formaten

Stories vind je op Facebook, Instagram en tegenwoordig zelfs op LinkedIn. Stories zijn posts die kort, doorgaans 24 uur, zichtbaar zijn. Deze advertenties worden in het story netwerk getoond. 

  • Stories: 1080 x 1920 pixels

Pinterest formaten

Pinterest is een social media platform dat voornamelijk gebruikt wordt om te inspireren. Je kunt je pins richten op jouw doelgroep, op basis van zoekwoorden of interesse en affiniteit. Naast statische pins, kun je ook (korte) video’s inzetten of zelfs een carrousel. We schreven al eerder over het adverteren op Pinterest.

  • Feed: 1000 x 1500 pixels
  • Carrousel: 5000 x 5000 pixels of 1000 x 1500 pixels
  • Video: 1920 x 1080 (of andere formaten, zolang de beeldverhouding 16:9 is)

Tips voor het adverteren op Pinterest

  • Pinterest wordt doorgaans gebruikt als inspiratiebron. Probeer daarom met jouw advertenties de doelgroep te inspireren.
  • Voeg zowel Nederlandse als Engelse zoekwoorden toe. Pinterest gebruikers zoeken nog vaak in het Engels. 

Twitter formaten

Naast het organisch posten van Tweets biedt Twitter ook de mogelijkheid om te adverteren. Je kunt er voor kiezen om jouw account, een video of zelfs een specifieke tweet te promoten. Onderzoek wijst uit dat gebruikers op Twitter gemiddeld 26% meer advertenties zien dan gebruikers van andere social media platformen. Daarom mag Twitter niet ontbreken in jouw social media strategie. 

  • Linkad 800 x 418 pixels en 800 x 800 pixels
  • Video: 720 pixels

Social strategie nodig? Conversies.nl!

Heb je na het lezen van deze blog nog vragen of wil je sparren over jouw social strategie? Neem dan contact op met ons, wij helpen je graag op weg. Wil je weten hoe jouw voorgangers over ons denken? Je leest er alles over in onze klantverhalen.

Blijf op de hoogte

Op deze pagina blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op online marketing gebied!

Roxanne Kruider |

Roxanne adviseert en helpt klanten met zowel de beste Google Ads campagnes als scherpe SEO content. Bij haar gaat SEA en SEO hand in hand om jouw doel te behalen: meer conversies!
Lees meer van Roxanne Kruider