Waarom wel op je eigen merknaam adverteren?

We krijgen regelmatig de vraag waarom bedrijven op hun eigen merknaam zouden moeten adverteren. Klanten vinden je organisch toch ook? Waarom zou je dan geld uitgeven aan adverteren op je eigen merknaam? Wat ons betreft zijn er verschillende redenen waarom het belangrijk is om wel op je eigen brand te adverteren. In deze blog de belangrijkste argumenten uiteengezet. 

Concurrentie

Google je wel eens op jezelf en zie je concurrenten verschijnen? De SERP (search engine result page: de pagina waar je landt wanneer je een zoekopdracht in Google invoert) is een verzameling van betaalde en organische zoekresultaten. Je zult de concurrentie niet zo snel tussen de organische zoekresultaten zien staan, maar niets houdt ze tegen om te adverteren op jouw brandname. Betaal je niet om zichtbaar te zijn, dan kan het zijn dat een concurrent jouw (vaste) klanten komt stelen. 

Google laat tot vier betaalde zoekresultaten zien voordat de organische resultaten worden getoond. Adverteer je niet op brandname en heb je heel veel pech, dan zijn er vier bedrijven die eerder dan de jouwe worden getoond wanneer mensen zoeken op jouw bedrijfsnaam.

Domineren SERP

We gaan er vanuit dat je organisch goed zichtbaar bent op je eigen merknaam. En daarmee bedoelen we: het eerste (en misschien ook wel het tweede en derde) zoekresultaat betreft jouw website en je krijgt een Google Mijn Bedrijf vermelding (en eventueel een rij shopping producten). Hiermee heb je de top van de SERP in de pocket. Maar in het beeldscherm van jouw klanten is nog ruimte voor andere zoekresultaten. Je wilt toch niet dat iemand zoekt op jouw bedrijfsnaam en vervolgens op een link naar de concurrent klikt? Door ook te adverteren op je brandname domineer je de resultatenpagina vaak tot onder de vouw waardoor mensen zonder te scrollen geen concurrenten zullen zien. Én door zo veel resultaten van één bedrijf te zien gaan mensen er vaak in geloven dat ze bij jou moeten zijn.

Goedkope CPC’s

De kosten per klik naar je website in een Branded campagne zijn vaak flink lager dan de gemiddelde CPC’s in het account. Dit komt omdat de brandname campagne enorm relevant is. De teksten in de ads sluiten naadloos aan bij je website (advertentierelevantie) en de CTR is hoog (verwachte CTR). Daarnaast zijn de mensen die klikken op zoek naar jouw bedrijf en zullen daarom langer doorbrengen op de bestemmingspagina (ervaring op de bestemmingspagina). Google beoordeelt je om deze redenen als relevant en zal daarom een lage CPC vragen.

Kwaliteitsscore account

Dit brengt mij op het volgende punt: kwaliteitsscore. Deze is opgebouwd uit de drie factoren in de vorige alinea. Ieder zoekwoord – met voldoende volume – in je account krijgt een score van 1 tot 10. Hoe hoger de kwaliteitsscore, hoe beter dit zoekwoord wordt beoordeeld en hoe lager de CPC is die je betaald. De brandname gerelateerde zoekwoorden krijgen doorgaans een score van 10. Dat deze zoekwoorden een 10 krijgen heeft effect op de kwaliteit van je hele account. Hoe Google je account beoordeelt kun je niet ergens inzien, maar account kwaliteit is zeer waarschijnlijk wel opgenomen in het algoritme. Hoe beter de kwaliteit van je account hoe lager je hoeft te bieden en hoe vaker jouw ads worden getoond. Door te adverteren op je brandname krik je de kwaliteit van je account vaak significant omhoog.

Veel verkeer

Verschillende onderzoeken, maar ook testen die wij bij onze klanten hebben gedaan, tonen aan dat adverteren voor meer verkeer zorgt. Een deel van de zoekmachinegebruikers zal niet klikken op de organische resultaten. Enerzijds omdat ze er anders uitzien dan de betaalde resultaten. Anderzijds omdat de organische resultaten onder de advertenties staan. Een onderzoek van Google uit 2011 liet zien dat je ook organisch klikken mist als je stopt met adverteren. Gemiddeld wordt 89% van de geadverteerde klikken niet organisch opgevangen.

Hoewel een onderzoek uit 2011 flink verjaard is, klopt het in essentie nog. Zo bewijst onder andere deze test, waarbij de gezamenlijke CTR flink stijgt wanneer zowel een organisch als een betaald zoekresultaat getoond wordt. 

Controle over wat er getoond wordt

Heb je wel eens de metagegevens van je homepage aangepast en vervolgens gegoogled om je nieuwe meta in te zien? Dan weet je dat het soms maanden kan duren voordat Google deze heeft geïndexeerd. Daarnaast kan Google er ook voor kiezen om teksten van je website te plukken en heb je helemaal geen controle over wat er getoond wordt. Wanneer je adverteert heb je deze controle wel. Ideaal als je een actie of een call to action wilt tonen. 

Naast controle over wat er getoond wordt, heb je ook controle over waar je deze potentiële klant heen wordt gestuurd. Bijvoorbeeld een conversiepagina in plaats van de homepage. 

Toch niet doen?

Natuurlijk zijn er ook redenen om niet te adverteren op je eigen merknaam. Bijvoorbeeld wanneer je organisch de SERP domineert met de eerste vier zoekresultaten, een Google Mijn Bedrijf vermelding én er geen concurrentie is. In dat geval zou je kunnen testen wat er gebeurt als je je Brandname campagne voor een langere tijd uitzet. 

De argumenten om wel te adverteren op je eigen merknaam zijn overtuigend. Het kost je als bedrijf iets, maar daar tegenover staan klikken en klanten. En nog belangrijker: je mist van alles als je het niet doet. 

Meer weten? Neem dan contact op.

Nuttige tips ontvangen

Vul je naam en e-mailadres in en ga voor meer conversies!

Lisa van der Veeke |

Lisa heeft is een ervaren allround marketeer, en zorgt voor meer conversies vanuit elk mogelijk online medium. Ze zet zich onder anderen in voor ijzersterke social media advertising en search advertising.
Lees meer van Lisa van der Veeke