Een belangrijk onderdeel van elke online marketing strategie is Google Ads. Wil jij de meeste conversies uit je Google Ads campagnes halen? De advertentiespecialisten van Conversies.nl helpen jou aan gemiddeld 20% meer conversies, tegen 30% lagere kosten. Zet Google Ads campagnes in en behaal je conversiedoelen!
Maar eerst, wat is Google Ads precies? Google Ads is sinds 23 oktober 2000 het meest bekende advertentieprogramma ter wereld, ontwikkeld door Google. Via Google Ads is het mogelijk om te adverteren in de zoekresultaten en partnernetwerken van Google, zoals YouTube.
Tot juli 2018 stond Google Ads bekend als Google AdWords. Als onderdeel van een rebranding, waarbij ook de complete omgeving van Google Ads opnieuw is vormgegeven, heeft Google de naam aangepast naar Google Ads.
Het Google Ads netwerk is gebaseerd op een veilingsysteem, waarbij alle advertenties worden geveild op basis van een aantal variabelen. Dit advertentiesysteem wordt gebruikt voor alle verschillende Google Ads advertentiekanalen.
Voor de meeste advertenties binnen Google Ads wordt gebruikt gemaakt van een PPC (Pay-Per-Click) systeem. Hierbij betaal je als adverteerder pas op het moment dat iemand op je advertentie klikt. Voor banners en video’s maakt Google Ads, afhankelijk van je instellingen, gebruik van een CPM (kosten per 1.000 vertoningen).
Op basis van het bod dat je voor een zoekwoord uitbrengt, in combinatie met de gebruikerservaring en relevantie van je advertentie en landingspagina wordt bepaald welke positie jouw advertentie krijgt. Of jij het bod wint is dus niet alleen afhankelijk van het bedrag dat je biedt, sterker nog: wanneer jij super goede advertenties en landingspagina’s hebt, kun je de veiling winnen van een adverteerder die meer biedt.
Google Ads bestaat uit meer dan alleen tekstadvertenties in de zoekresultaten van Google. Toch wordt Google Ads hier wel het meeste mee geassocieerd, terwijl er veel meer grote kansen zijn voor ondernemingen. Binnen Google Ads zijn er verschillende soorten campagnes die ingezet kunnen worden.
Sinds juni 2022 is het niet meer mogelijk om Uitgebreide Tekstadvertenties (ETA’s) te maken. In plaats hiervan worden er nu Responsieve Zoekadvertenties (RSA’s) gebruikt. Dit zijn advertenties waar 15 koppen en 4 beschrijvingen aan toegevoegd kunnen worden. Het algoritme van Google maakt hier vervolgens zelf combinaties van op basis van het online zoekgedrag van de gebruiker. Doordat er meer koppen en beschrijvingen toegevoegd kunnen worden dan aan de Responsieve Tekstadvertenties, kan Google beter voorspellen welke combinaties de beste resultaten opleveren.
Met Responsieve Zoekadvertenties speel je in op de behoefte van de doelgroep. Daarbij zorg je ervoor dat je op het juiste moment bij de juiste doelgroep onder de aandacht bent.
Sinds 2022 is er binnen SEA een gloednieuw soort campagne, namelijk Performance Max in Google Ads. Het is de vervanger van Smart Shopping. Performance Max combineert de volgende advertentietypen om advertenties te maken:
Performance Max is geautomatiseerd en er wordt gebruik gemaakt van machine learning. Hierdoor is het technologischer dan ooit! Het verschil tussen Performance Max en alle andere campagnes is dat je minder controle hebt omdat het algoritme een groot deel van het werk overneemt.
In Performance Max kan je meerdere items toevoegen zoals o.a.:
Google laat de beste combinaties zien van de items en maakt ook eigen content o.b.v. jouw input. Naast de items heb je ook andere zaken waar je invloed op hebt die belangrijk zijn binnen Performance Max zoals:
Google Ads brengt talloze voordelen met zich mee waardoor het voor veel bedrijven een onmisbare schakel binnen de online marketing strategie is. Met Google Ads ben je snel zichtbaar op een manier die het beste past bij jouw producten of diensten. Binnen een korte tijd verkrijg je met Google Ads al conversies, waardoor je je investering snel terugverdient.
In tegenstelling tot bijvoorbeeld zoekmachine optimalisatie (SEO) bepaal je met Google Ads bijna alles zelf. Dus ook hoe jouw advertentie getoond wordt, wanneer de advertentie getoond wordt en ga maar door. Op basis van jouw doelstellingen stel je de volgende zaken in:
Doordat je veel vrijheid hebt met Google Ads en snel resultaat behaald is het mogelijk om met vrijwel elk budget een goede en rendabele campagne op te zetten.
Google Ads campagnes opzetten, beheren en optimaliseren is complex. Google Ads wijzigt snel en de mogelijkheden zijn eindeloos. Wij begrijpen het daarom goed dat je niet het optimale uit je Google Ads campagnes haalt of zelf geen campagnes wilt opstarten.
Wil je je Google Ads campagnes uitbesteden? Dan helpen wij je graag met het beheren en optimaliseren van je campagnes! Niet voor niets realiseren wij als Google Ads bureau gemiddeld 20% meer conversies tegen 30% minder kosten. Vraag een gratis Google Ads analyse aan, om te zien hoe wij jou aan meer conversies helpen.
Scapino is erg tevreden over de samenwerking met Conversies.nl! Met hun nuchtere en datagedreven aanpak weten ze de vraagstukken die bij ons spelen van antwoorden te voorzien. Zowel de last minute werkzaamheden als de lange termijn strategie is bij Conversies.nl in goede handen.