Wat is SEO?

SEO staat voor ‘Search Engine Optimization, vertaald naar het Nederlands ‘Zoekmachine optimalisatie’.
De zoekresultaten van een zoekmachine bestaan uit organische zoekresultaten(SEO) en betaalde zoekresultaten(SEA).
Lees hier het verschil tussen SEO en SEA.

SEO is een verzameling van technieken die gericht zijn op het optimaliseren en verbeteren van je website voor een betere vindbaarheid in zoekmachines als Google. 

Betekenis SEO

SEO betekent dus je websites zo optimaliseren, dat ze hoger worden getoond in zoekmachines zoals Google of Bing. Door SEO goed toe te passen op je website, zorg je ervoor dat je goed zichtbaar bent in Google. 

SEO en SEA uitleg

Zoekmachines

Over de hele wereld gebruiken mensen verschillende zoekmachines voor zoekopdrachten. In Nederland zijn er drie zoekmachines die bij de meeste mensen bekend zijn:

  • Google, met een marktaandeel van ongeveer 93% 
  • Bing, van Microsoft, met een marktaandeel van 5%
  • Yahoo en nog een aantal kleinere zoekmachines, met een aandeel van 2%. 

Google is dus veruit de meest bekende en meest gebruikte zoekmachine. Mobiel wordt zelfs 99% van de keren gezocht via Google.
Zoekmachines zorgen ervoor dat wanneer je een zoekopdracht intypt, de meest relevante websites wordt getoond. 

Een zoekmachine moet van alle websites op het internet weten wat er op de websites staat om zo de relevantste opties te kunnen tonen. Dit gebeurt door middel van crawlers. Een crawler is een bot die op je website komt en je pagina’s indexeert. De crawler leest zo waar je pagina over gaat. Het is dus belangrijk dat je pagina’s goed leesbaar zijn voor deze crawlers. Uiteindelijk bepaalt het algoritme welke resultaten het meest relevant zijn voor je zoekopdracht. 

Wat bepaalt je positie?

Er zijn veel verschillende factoren die bijdragen aan een goede positie in zoekmachines. Al deze factoren zijn onder te verdelen in 3 categorieën: 

  • De techniek van je website
  • De content van je website
  • De autoriteit die je website/pagina heeft verkregen. 

Techniek

Bij techniek gaat het voornamelijk om de snelheid van de website en de manier waarop informatie is toegevoegd op je website. De crawler moet de informatie kunnen lezen, dus de tekst moet niet zijn weggestopt achter blokken of in afbeeldingen. Bij Google kun je gebruiken van Search Console om te zien of al je pagina’s goed geïndexeerd worden en bij welke zoekopdrachten de pagina’s gevonden worden. 

Snelheid is ook enorm belangrijk bij de indexering van je website. Wanneer je website meer dan 3 seconden nodig heeft om te laden, is de gebruiker al afgeleid en is de kans groot dat hij de website heeft verlaten. Via deze link kun je je website-snelheid testen en krijg je tips om de snelheid te verbeteren. 

Content

De content van je pagina’s moet aansluiten bij een bepaalde zoekterm. Start met een zoekwoordenonderzoek en bekijk zo per landingspagina op welke zoektermen je bezoekers zullen zoeken in een zoekmachine wanneer ze op jouw pagina terecht willen komen. Deze zoektermen moeten vaker terugkomen in je pagina. Zo moet het keyword in de <H1>, <H2>, URL en content staan. 

Autoriteit website

Wanneer de techniek goed is en de content aansluit op de zoekopdracht kijkt de zoekmachine nog of je ook echt antwoord geeft op de zoekvraag. Hierbij wordt gekeken of jouw pagina genoemd worden op andere relevante websites en wordt je social media gedrag bekeken. Via linkbuilding kun je je indexering dus verbeteren. 

SEO Checklist

Wil jij weten of je SEO van je website goed staat, lees dan onze blog met daarin een SEO checklist. 

SEO training

Wil je ook beter worden in SEO? Volg onze op maat gemaakte SEO training. Hier leren wij je de fijne kneepjes van het vak en zorgen we er samen voor dat je pagina’s goed geïndexeerd worden door Google. 

Nuttige tips ontvangen

Vul je naam en e-mailadres in en ga voor meer conversies!

Sonja Punte |

Sonja heeft al meerdere jaren ervaring in online marketing. Ze heeft gewerkt aan de campagnes van Fit For Free en de Hanzehogeschool Groningen. Nu geeft Sonja training aan grote en kleine bedrijven om hen te helpen aan meer conversies.
Lees meer van Sonja Punte