Nieuwe rapporten in Google Merchant Center

Merchant Center rapporten

Google komt om de haverklap met nieuwe functies en testen. Dit keer is het Merchant Center aan de beurt met twee nieuwe bèta rapporten: Prijsconcurrentievermogen en Bestsellers. Beide rapporten geven gebruikers inzicht in de prestaties van producten die ze aanbieden via Google Shopping. In dit blog lees je wat je er mee kunt.

Rapport Prijsconcurrentievermogen

Het rapport prijsconcurrentievermogen vergelijkt de prijzen van jouw producten in Google Shopping met de prijzen van concurrentie.

Wanneer je het rapport opent zie je een hoop kleurrijke blokjes en grafieken die je wat vertellen over jouw prijzen. Zijn ze minimaal 1% hoger dan de concurrentie, dan zijn ze boven de benchmark. Wanneer jouw prijzen minimaal 1% lager zijn dan het marktgemiddelde, dan zit je onder de benchmark. Opvallend is dat een deel van de producten (in onderstaand voorbeeld 25%) niet vergeleken kan worden met een benchmark.

Wat je hiermee kunt? Bepalen hoe jouw producten in de markt liggen. Zit je met je prijzen ver boven de benchmark, dan zou je kunnen overwegen om je prijzen te verlagen. Zit je er overwegend onder, dan is er wellicht ruimte om prijzen te verhogen.

Trends ontdekken

De grafiek die onder deze balk wordt getoond is ook de moeite van analyse waard. Merchant Center laat een grafiek zien en waarin je ziet dat sommige dagen een groter percentage geel zijn. Op die momenten zijn meer van jouw prijzen boven de benchmark en kan het zijn dat op dat moment de concurrent een actie heeft. 

Wanneer je deze grafiek regelmatig bekijkt zul je weten wanneer concurrenten een actie hebben en kun je hierop inspelen. Tevens kun je deze grafiek gebruiken om veranderingen in prestaties van jouw shopping campagnes te verklaren.

Prestaties per producttype & per merk

Het rapport prijsconcurrentievermogen geeft ook inzicht in de prijzen per producttype en per merk. De producten in jouw shoppingfeed worden ingedeeld in categorieën voor producttypen en weer vergeleken met de benchmark. Handig, want op deze manier kun je producttypen (of merken) opsporen waarmee je het makkelijk wint van de concurrentie (en waar je dus hoger op wilt bieden) en categorieën die je anders zou moeten benaderen omdat je je concullega’s niet bij kunt benen. Daarnaast kunnen de gegevens per producttype en per merk – en veranderingen in deze gegevens – kunnen verklaren waarom een producttype of merk beter of slechter presteert ten opzichte van een eerdere periode. 

Ook mooi: in het Merchant Center kun je een lijst uitdraaien met de producten en daarbij de de exacte prijsverschillen. Voor als je wilt micromanagen. 

Rapport Bestsellers

Dit rapport biedt inzicht in hoe producten presteren. Hiermee kun je producten die jij in het assortiment hebt analyseren en kun je ook ontdekken welke producten potentie hebben en opgenomen zouden kunnen worden in jouw assortiment. 

Zoekfrequentie producten

Met behulp van een filter kun je de prestaties van jouw huidige producten in de shoppingfeed analyseren. Je ziet de wijziging in populariteit ten opzichte van vorige week. Wanneer je conversievertraging een aantal dagen is, dan zou je deze gegevens kunnen gebruiken om alvast de voorraad van producten aan te vullen, omdat de kans aanwezig is dat deze producten op korte termijn verkocht gaan worden.

Stel je de filter in op Voorraadstatus: niet op voorraad dan krijg je een lijst met producten die wel in jouw feed staan maar die niet op voorraad zijn (hierop ben je dan niet zichtbaar.) Filter je op populariteit dan krijg je inzicht in welke producten mensen willen kopen. Er liggen kansen in het op voorraad nemen van deze producten.

Nieuwe merken en producten ontdekken

Naast ontdekken hoe je huidige producten presteren kun je dit rapport ook gebruiken om nieuwe producten en merken te ontdekken. Google laat namelijk per categorie de sterkst stijgende producten en merken zien. Zie jij het zoekvolume op bepaalde merken sterk stijgen, dan kan het wel eens interessant zijn om deze op voorraad te nemen. 

Beide rapporten bieden interessante inzichten die jou kunnen helpen je webshop efficiënter te runnen. Dat kost wel wat tijd en analyse, maar weet je dat goed te doen, dan spring je in op kansen die anderen pas later pakken.

Meer weten? Neem dan contact op.

Blijf op de hoogte

Op deze pagina blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op online marketing gebied!

Gerwin Hooghoudt |

Gerwin is altijd op zoek naar verbeteringen. Via Google Ads en Analytics analyseert hij de data om vervolgens jouw account te optimaliseren. Zijn scherpe blik ontgaat niets!
Lees meer van Gerwin Hooghoudt